Welke stappen moet je nemen in een podcast proces?

Een podcast beginnen: de weg naar succes

Hoe moet je een eigen podcast starten? Het zal voor velen klinken als een ‘ver-van-mijn-bed-show’, maar het maken van een podcast is makkelijker dan het lijkt. Er zijn een paar belangrijke stappen te zetten in het proces van een podcast. Hier een aantal tips om een podcast te beginnen.

De beste podcasts zijn podcasts waar goed over is nagedacht. Wat wordt het onderwerp? Hoe wordt dit onderwerp aangepakt? Wie is de doelgroep en waarom moet die dit verhaal horen? Wie worden de gasten? Moet er een podcastbedrijf ingeschakeld worden?

Het is goed om van tevoren veel aandacht in deze vragen te stoppen in de vorm van een podcastconcept. Zodra het plan te leuk is geworden om te laten liggen, kunnen afspraken gemaakt worden met de gasten en een (eventueel) podcastbedrijf.

Start de band

Als alle afspraken geregeld zijn is het tijd om op te nemen. Voor een goede podcastopname zijn kwaliteitsmicrofoons en een geluidsdichte ruimte van essentieel belang. Ongewenste achtergrondgeluiden zijn ontzettend storend voor de luisteraar. Voor opnames bij een podcastbedrijf is dit geen probleem, maar bij een gast op locatie is het iets om rekening mee te houden. Een ander ontbrekend middel bij het opnemen van een podcast is een koptelefoon. Hiermee is meteen te horen of het geluid goed is en of de opname er niet halverwege uitklapt.

Knip -en plakwerk

De aflevering is misschien wel opgenomen, maar de podcast kan nog niet online! Het ruwe materiaal moet nog bewerkt worden. De lange stiltes, hoge pieken in het geluid en foutjes moeten eruit geknipt worden (niet alle foutjes, we zijn geen robots).

Op de bekende kanalen

Na het opnemen en afmonteren is de podcast klaar om gepubliceerd te worden op de bekende podcastkanalen (Spotify en Apple Podcast). Hiervoor is een RSS (Really Simple Syndication) Feed nodig: een link naar de pagina waar jouw podcast te beluisteren is. Via het platform Springcast FM is een RSS-Feed te verkrijgen. Dit platform geeft duidelijke statistieken, bijvoorbeeld hoe vaak een aflevering beluisterd/gedownload is, waardoor Springcast FM een uitstekende keuze is om een podcast op te lanceren.

Publicatie

Ook al staat de podcast inmiddels online, dit dat nog geen teken om achterover te gaan leunen. Het is immers belangrijk dat jouw publiek jouw podcast daadwerkelijk vindt en luistert. Een ideale manier om een podcast te delen met de buitenwereld is om een bericht met podcastlink te plaatsen op social media. Wie is er tegenwoordig niet actief op Instagram, Facebook, LinkedIn e.d.? Daarnaast kunnen berichten op social media makkelijk herplaatst worden, waardoor de podcastafleveringen langer onder de aandacht blijven.