De geschiedenis van de podcast

Van radio op MP3 naar 8 miljoen podcastluisteraars

Je kunt het je misschien niet voorstellen, maar de podcast bestaat al bijna 20 jaar! Toch heeft het medium in Nederland pas echt vleugels gekregen in de afgelopen zes jaar. Inmiddels kunnen we niet meer zonder de podcast en luisteren we iedere dag naar talloze verhalen en gesprekken. Hoe ziet de geschiedenis van de podcast eruit?

Adam Curry

Voor het ontstaan van de podcast moeten we terug naar 2004. Het concept voor een nieuw audiomedium werd bedacht in…Nederland! Het komt van voormalig MTV-dj Adam Curry. Curry hield ervan om naar radio te luisteren, maar kon dit niet overal op zijn IPod. Daarom besloot Adam Curry om radioprogramma’s om te zetten als MP3, die hij overal kon luisteren. Het idee van Curry ontwikkelde verder en kwam uiteindelijk bij Apple-baas Steve Jobs terecht. Hij vond het een fantastisch idee en bouwde een podcast-directory in iTunes. De podcast was geboren. 

Start spreading the podcast

In de beginjaren liep men in Nederland nog niet warm voor deze nieuwe audiovorm. De podcast werd voornamelijk gebruikt door radio-dj’s, die een radioprogramma on demand gingen maken. In Amerika werd de podcast meer succesvol. Het aantal luisteraars en podcasts in Amerika groeide door de jaren heen gestaag door, tot 2014. In dat jaar verscheen de podcast: Serial. De onderzoeksjournalistiekpodcast werd enorm populair in Amerika, waardoor de hele podcastwereld een boost kreeg. Na 2014 verdubbelde het aantal podcastluisteraars in Amerika in vijf jaar tijd: van 39 miljoen naar 90 miljoen.

Populariteit terug in Nederland

Mede door het succes van de podcast in Amerika, kwam de podcast weer terug naar het land van oorsprong. Volgens onderzoeksbureau Markt Effect groeide het aantal podcastluisteraars in Nederland in vier jaar tijd van 28% naar 46%. Ook het aantal podcastbedrijven groeide: in 2016 was Dag en Nacht Media het allereerste podcastbedrijf van Nederland. Inmiddels staan er 606 bedrijven ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.

Blijven groeien in de toekomst

Mooie ontwikkelingen in de geschiedenis van de podcast, maar hoe ziet de toekomst eruit? Volgens Michael Petit, Marketingmanager van Markt Effect, is de podcast aangekomen in een nieuwe fase. ‘’De verkenningsfase is nu voorbij. Mensen zijn selectiever geworden in hun luistergedrag, maar de populariteit blijft groot. De podcast kan inhoudelijk en als medium nog grote stappen zetten.’’