Hoe zet je een zakelijke podcast in?
Steeds meer bedrijven zetten zakelijke podcasts in als strategisch communicatie-instrument. Maar hoe pak je dit nu aan? In dit artikel leer je alles over zakelijke podcasts: waarom zijn zakelijke podcasts effectief? Hoe begin je ermee en hoe haal je het maximale uit je afleveringen?
Waarom kies je voor een zakelijke podcast?
Kiezen voor een zakelijke podcast betekent kiezen voor een unieke combinatie van bereik en authenticiteit. Je bent in staat om de doelgroep letterlijk in het oor toe te spreken. Deze intieme relatie tussen podcast en luisteraar geeft een connectie die vaak wordt gemist door andere marketingkanalen.
Een zakelijke podcast geeft je ook de mogelijkheid om een persoon te bereiken binnen verschillende activiteiten, zoals tijdens het sporten, reizen of koken. Hiermee creëer je bij de luisteraar het gevoel dat de tijd nuttiger wordt besteed dan normaal, wat bijdraagt aan een positief merkimago.

Wil je direct de studio boeken voor een (proef)opname?
Neem gerust contact met ons op!
Voordelen van een zakelijke podcast
Het inzetten van een zakelijke podcast als marketinginstrument geeft een aantal unieke voordelen:
- Je positioneert jezelf of jouw merk als expert in de branche;
- Je bouwt vertrouwen op met (potentiële) klanten, relaties en partners;
- Je boort nieuwe doelgroepen aan via podcast platformen;
- De kosten voor het maken van een podcast zijn relatief laag;
- Zakelijke podcast zijn eenvoudig te hergebruiken voor blogs, nieuwsbrieven en als content op sociale media.
Kortom, er zijn tal van redenen om vandaag nog te starten met het maken van jouw eerste zakelijke podcast.
Starten met zakelijke podcasts
Om goed te starten met een zakelijke podcast is het belangrijk om een strategie te bepalen en die te volgen. Het stappenplan hiervoor is als volgt:
Stap 1: Bepaal je doel en doelgroep
Stel jezelf aan het begin de volgende vragen om jouw doelgroep te bepalen en maak jouw podcaststrategie specifiek:
- Wat is het doel van jouw podcast? Merkbekendheid, klantenbinding of interne communicatie?
- Wie is je doelgroep? Zijn dit klanten, medewerkers of andere bedrijven binnen jouw branche?
- Wat zijn de interesses en vragen van jouw doelgroep? Waar zijn ze nieuwsgierig naar en op welke manier stellen ze deze vraag?
Het kiezen van een niche is hierbij belangrijk. Een podcast over duurzaam ondernemen in de bouwsector is vele malen relevanter dan een algemene podcast over duurzaam ondernemen.
Stap 2: Kies het juiste podcastformat
Kies vervolgens een format dat aansluit aan het doel en de wensen van jouw doelgroep. Zo kun je gaan voor een podcast interview, waarbij je gesprekken voert met experts, klanten of collega’s. Een ander format is het solo-format, waarbij één persoon tips of inzichten deelt vanuit persoonlijke ervaringen.
De keuze kan ook vallen op een panel of een podcast als onderdeel van een groter verhaal of narratief. Daarnaast kan deze worden ondersteund door muziek of extra montage. Voor een eerste podcast, kun je het beste kiezen voor een solo- of interviewformat, dit is eenvoudiger te produceren.

Wil je direct de studio boeken voor een (proef)opname?
Neem gerust contact met ons op!
De zakelijke podcast opnemen
Na het bepalen van een strategie en format is het tijd om de zakelijke podcast op te nemen. Denk daarbij aan een goede locatie (link naar podcast op locatie) en regel goede apparatuur. Schakel de hulp van een professioneel podcast bedrijf (link naar podcast bedrijf) in als je er zelf niet uitkomt of het product wil verbeteren.
Na het opnemen kun je de zakelijke podcast plaatsen op verschillende kanalen, zoals podcast platformen, sociale media en de bedrijfswebsite. Meet vervolgens hoeveel luisteraars je hebt en idealiter ook wanneer ze stoppen met luisteren. Vanuit deze informatie kun je vervolgens nieuwe podcasts verbeteren door rekening te houden met onderwerpen die goed scoren.
Een zakelijke podcast is een krachtig communicatiemiddel waarmee je jouw merk kunt versterken, vertrouwen opbouwt en relaties creëert met je doelgroep. Wil jij ook graag starten met het maken van een zakelijke podcast? Schakel ons dan in om je te helpen. Neem contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek.
Wil jij een podcast toevoegen aan jouw marketingmix?
Neem dan contact met ons op! Een podcast is een krachtig middel om klantrelaties te versterken, leads te genereren, interne communicatie te verbeteren, meer verkeer naar je website te trekken of zelfs als educatief leermiddel in te zetten. De mogelijkheden zijn eindeloos.
Uitproberen
Audio podcast- ✔️ 2 uur studiotijd
- ✔️ 2 opnamesessies
- ✔️ Ruwe bestanden direct in je inbox
- ✔️ Technische support en begeleiding
- Tijdelijk aanbod: normaal alleen per dagdeel (€495) + extra kosten voor geluidsoptimalisatie.
Podcast maken
Van concept tot opname, jingle en promotie: wij helpen jouw podcast groeien via audio én video. Podcast studio huren? Of laat ons naar jouw bedrijf of evenement komen voor een Podcast op locatie. Tijdens een strategische sessie ontwikkelen we een plan op maat: van format (interview, storytelling, monoloog) tot doelgroep, lengte, frequentie en locatie.