Reinout Slee

Kan een bedrijfspodcast klanten opleveren?

Podcasts worden door experts gezien als een ideale marketingtool. 48% van de Nederlanders luistert wel eens naar een podcast (MarktEffect Podcast Monitor, 2021) en er wordt met volle aandacht geluisterd. Toch kun je je afvragen: ‘levert een podcast voor jouw bedrijf ook effectief klanten op?’ 

Bijdrage aan de autoriteit

‘’Een podcast is de moderne vorm van een boek en ineens ben je als podcastmaker een geloofwaardig auteur’’, vertelt Reinout Slee (41), Algemeen Directeur van UwVerzuimregisseur. Als host van de Werkwaarde Podcast gaat Reinout in gesprek met arbeidsdeskundigen en werknemers over verzuim en arbeidsongeschiktheid. 

‘’De Werkwaarde Podcast is een bijdrage aan de autoriteit van mij en mijn bedrijf. Als een luisteraar onze podcast heeft beluisterd, kan hij/zij via een link meteen op onze website terechtkomen. Hierdoor krijgen ze, ook door de podcast, een goed beeld van hoe wij met klanten omgaan en hierdoor zullen nieuwe klanten eerder bij ons aankloppen. Het is overigens niet zo dat je al je marketingdoeleinden kan bereiken met alleen een podcast, maar deze nieuwe vorm is een goede toevoeging voor ons geweest.’’ 

Nieuwsgierig naar mij als persoon

Zelfs door jouw verhaal te delen in iemand anders zijn podcast, kun je klanten binnenhalen voor jouw bedrijf, merkte ook Rowanda Blijenberg (31), CEO van het coachbedrijf Talent Expert. ‘’Drie jaar geleden was ik te gast in de Ongekend Talent Podcast van Dennie van Diesen. We hebben gepraat over hoe ik bij dit coachingbedrijf ben terechtgekomen en de werkzaamheden die wij doen’’, vertelt Rowanda. Dat gesprek in de Ongekend Talent Podcast bleek goed uit te pakken voor Rowanda en haar bedrijf. ‘’Er waren veel mensen die mij achteraf een berichtje stuurde dat ze de podcast geluisterd hadden en zich herkende in mijn verhaal als coach. Ze waren ontzettend nieuwsgierig naar mij als persoon en naar onze werkzaamheden. ‘Hoe gaat die coaching precies in zijn werk?’, vroegen sommigen. Die nieuwsgierige aagjes zijn nieuwe klanten van ons geworden.’’

Een podcast kan effectief klanten naar jouw bedrijf toe trekken. Of je nu dankzij een podcast de expert wordt in jouw vakgebied of nieuwsgierigheid creëert naar jou en jouw bedrijf.