Waarom is een podcast interessant?
Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om een podcast op te nemen. Maar waarom is een podcast interessant? Wat biedt de podcast voor meerwaarde ten opzichte van traditionelere kanalen om informatie of een boodschap te delen, zoals een nieuwsbrief of een blogartikel? We leggen je het graag uit in dit artikel.
Podcasts als communicatietool
Podcasts zijn een krachtige communicatietool om jouw publiek te bereiken. Je spreekt mensen letterlijk aan: de boodschap komt aan in het oor van de gebruiker. Dit maakt een podcast nog persoonlijker dan een tekst op papier of op het internet. Gebruik deze informatie in je contentstrategie.
Je kunt in een podcast ervoor kiezen om informatie te delen die voor een bepaald publiek toegankelijk is: bijvoorbeeld informatie over de aandeelhoudersvergadering of bedrijfsontwikkelingen. Een andere ingang is het inspelen op de emotie, omdat je nu eenmaal dichtbij de luisteraar komt. Emoties komen nu eenmaal beter door in een audioboodschap.

Wil je direct de studio boeken voor een (proef)opname?
Neem gerust contact met ons op!
Een podcast of een nieuwsbrief?
Een nieuwsbrief is effectief voor het delen van feitelijke informatie of updates, maar het blijft vaak bij een vluchtige lezing. Een podcast biedt de kans om dieper in te gaan op onderwerpen en de luisteraar echt mee te nemen in een verhaal. Een menselijke stem voegt emotie en persoonlijkheid toe, wat zorgt voor meer betrokkenheid en vertrouwen. Waar een nieuwsbrief vaak wordt weggeklikt of niet eens wordt geopend, kan een goed vertelde podcast mensen vasthouden tot het einde van de aflevering.
Daarnaast kun je een podcast beluisteren op het moment dat je niet kunt lezen, bijvoorbeeld onderweg, tijdens het sporten of koken. Dat maakt een podcast toegankelijker en flexibeler dan een nieuwsbrief. Door audio toe te voegen aan je communicatiemix, vergroot je je bereik en geef je jouw boodschap meer kans om écht gehoord te worden.
Een podcast of een blogartikel?
Een blogartikel is ideaal om gevonden te worden in zoekmachines en biedt gestructureerde informatie die snel te scannen is. Je hebt bijvoorbeeld dit artikel gevonden om door te lezen. Maar waarom is een podcast interessant als alternatief of aanvulling? Omdat het een verhaal op een andere, vaak sterkere manier tot leven brengt. Je kunt met intonatie, achtergrondgeluiden en interviews een unieke sfeer creëren en de luisteraar emotioneel betrekken. Daarmee krijgt je boodschap een diepere impact dan via tekst alleen.
Daarnaast geeft een podcast een stem aan je merk. Het stelt je in staat om op een authentieke manier kennis te delen of een dialoog aan te gaan met je doelgroep. Waar een blog soms afstandelijk kan overkomen, voelt een podcast als een persoonlijk gesprek. Juist die verbinding maakt het medium interessant als je echt een relatie met je publiek wilt opbouwen.
Maak van jouw podcast een succesverhaal
Bij Portretmakers snappen we de kracht van een podcast en weten we waarom deze interessant kan zijn voor jouw organisatie. Wil je ook graag via een unieke manier jouw belangrijke boodschap delen? Vraag dan meer informatie aan of kom langs voor een vrijblijvend adviesgesprek.
Wil jij een podcast toevoegen aan jouw marketingmix?
Neem dan contact met ons op! Een podcast is een krachtig middel om klantrelaties te versterken, leads te genereren, interne communicatie te verbeteren, meer verkeer naar je website te trekken of zelfs als educatief leermiddel in te zetten. De mogelijkheden zijn eindeloos.
Uitproberen
Audio podcast- ✔️ 2 uur studiotijd
- ✔️ 2 opnamesessies
- ✔️ Ruwe bestanden direct in je inbox
- ✔️ Technische support en begeleiding
- Tijdelijk aanbod: normaal alleen per dagdeel (€495) + extra kosten voor geluidsoptimalisatie.
Podcast maken
Van concept tot opname, jingle en promotie: wij helpen jouw podcast groeien via audio én video. Podcast studio huren? Of laat ons naar jouw bedrijf of evenement komen voor een Podcast op locatie. Tijdens een strategische sessie ontwikkelen we een plan op maat: van format (interview, storytelling, monoloog) tot doelgroep, lengte, frequentie en locatie.