Waarom zou je als bedrijf een podcast starten

Waarom jouw bedrijf nu een podcast moet beginnen

Een podcast van 30 min wordt voor 95% geconsumeerd door luisteraars. Kent u een marketingmiddel wat zo lang geconsumeerd wordt? Waarschijnlijk niet. 30 minuten lang, persoonlijk, direct in jouw oren. Terwijl de potentiële nieuwe klanten luisteren met volle aandacht, klaar om ook jouw volgende aflevering aan te klikken. Dit is waarom je als bedrijf een podcast moet beginnen. 

Uniek en laagdrempelig

In tegenstelling tot tv-spotjes en blogs zijn er relatief weinig podcasts in Nederland. Volgens onderzoek zijn dit er maar 18.187. Hierdoor is het voor jou als bedrijf veel makkelijker om uit te blinken met een podcast dan met een blog of YouTube-video. Daarnaast is ook nog minder tijdrovend om te maken. Een podcast maken zorgt voor authenticiteit: je vertelt jouw verhaal met jouw visie samen met jouw gasten. Dit is iets wat de luisteraar (en potentiële nieuwe klant) ontzettend waardeert. Door je bedrijf of product zo menselijk over te brengen, krijgt het als het ware een ‘gun-factor’ van je luisteraars. 

Specifieke, volle aandacht

Er is geen medium waarmee je de aandacht van je publiek langer kan vasthouden dan met een podcast. Je kan een half uur lang alles kwijt over jouw bedrijf en bijna al jouw luisteraars krijgen alles mee. Dat luisteren naar wat jij te zeggen hebt kan ook nog eens waar en wanneer je publiek wil. ’s Ochtends in de auto naar je werk, tijdens je middagwandeling of vlak voor je gaat slapen: de mogelijkheden zijn veelzijdig. Daarnaast is dit audiomedium ontzettend doelgericht: mensen die jouw onderwerp of bedrijf boeiend vinden, gaan sowieso jouw podcast beluisteren en misschien ook abonneren. In hun ogen ben jij als presentator een ‘expert’ op het gebied van jouw onderwerp of sector.  

Publiciteit op nieuwe kanalen

Als bedrijf wil je meer en meer naamsbekendheid: Zo veel mogelijk mensen moeten jouw domeinnaam tegenkomen. Dankzij een podcast ben je als bedrijf ineens actief op meerdere, nieuwe platforms en apps: Spotify, Apple Podcast, iTunes en SoundCloud. Dit zorgt voor meer naamsbekendheid, nieuwe luisteraars en nieuwe klanten.