Hoe moet je een podcast promoten?

Je koopt ook geen Ferrari zonder er brandstof in te doen!

 

Je podcast heeft promotie nodig om gevonden te worden. Wist je dat het AIDA- marketingmodel hét instrument is om jouw podcast te promoten?

Het AIDA-model is een marketingmodel waarmee je effectieve reclameboodschappen kunt creëren. AIDA staat voor Attention (Aandacht), Interest (Interesse), Desire (Verlangen) en Action (Actie).

Laten we eens kijken naar elk element van het model en hoe deze kan worden toegepast op jouw podcast.

1.     Attention (Aandacht)

Om de aandacht van jouw potentiële luisteraar te trekken, moet je opvallen tussen ruim 18.000 podcast(s) die Nederland rijk is.

Dit kan worden bereikt door het gebruik van een pakkende kop boven jouw podcast, een interessante afbeelding van de geïnterviewde, een video-teaser of een audiogram die wij bij Podcast Studio Brabant voor jou kunnen maken. En nog veel meer manieren die te vinden zijn in ons e-book.

2.     Interest (Interesse)

De boodschap moet interesse wekken bij het publiek dat je voor ogen hebt. Goed vooronderzoek is hierbij belangrijk. Waar zit jouw luisteraar? Op welk (sociale)media kanaal is de luisteraar actief? Wat wil hij of zij horen? Welke behoefte is er? Welk ‘probleem’ los je op?

Als je een podcast maakt voor het personeel van jouw bedrijf, kun je er voor kiezen om in de kantine flyers uit te delen met een QR-code met een pakkende tekst.

Wil je een kunstenaar worden of een succesvolle podcastmaker?

Een succesvolle podcastmaker gaat op zoek naar de behoefte van zijn/haar luisteraar. Een kunstenaar maakt iets, omdat hij of zij het zelf interessant vindt. Geen verkeerd doel, maar voor marketingdoeleinden of beweging in een organisatie is dit alleen niet erg effectief.

Ga van push, naar pull. Weet waar de aantrekkingskracht zit.

Dit doe je door specifieke onderdelen uit de podcast te belichten. Ook weer met audio- of videofragmenten. Of een bekend, graag geziend persoon, vertelt over jouw podcast in een vlog of op sociale media.

3.     Desire (Verlangen)

Gaat iemand echt 30 tot 60 minuten luisteren naar wat jij te vertellen hebt? Benadruk in jouw podcast de onderwerpen die spelen. Wat speelt er bijvoorbeeld binnen het bedrijf? Wat gaat het bedrijf hieraan doen? Wat wordt er opgelost? Geef de collega een reden om te luisteren! 

4.     Action (Actie)

Het vierde en laatste element van het AIDA-model is: actie. Spoor de potentiële luisteraar aan tot actie, de daadwerkelijke klik om te gaan luisteren. Maak het zo makkelijk mogelijk om te luisteren. Haal alle mogelijke barrières weg.

Vermijd intranet omgevingen omdat de connectie naar internet vaak veel stappen vereist, of plaats hier een QR-code zodat men direct op het juiste podcastkanaal of de goede aflevering belandt. Zorg daarom dat jouw podcast beschikbaar is op alle grote podcastplatformen.

Maak het makkelijk om de podcast te vinden. Het AIDA-model is een nuttige tool voor podcastmakers om ervoor te zorgen dat hun potentiële luisteraars aangesproken worden om te gaan luisteren.

Voor alle stappen van het AIDA-model hebben wij een E-Book geschreven zodat jouw podcast gezien wordt.

Wil jij het E-book ontvangen?

Ga naar www.podcaststudiobrabant.nl en stuur ons een mail met de tekst: ‘E-book podcast promotie 2023’ en ontvang het E-book gratis in jouw mailbox.